Jonas Engström(Stellan Skarsgård) är en svensk polis som hamnat i problem, han har haft sex med ett vittne. Nu tvingas han precis som Ernst-Hugo Järegård i Riget jobba i ett annat skandinaviskt land. Som mordutredare skickas han till nordnorge för att lösa ett mordfall på en ung kvinna. På tåget sitter han och tittar på fotot på hennes kropp, och börjar sedan klottra förstrött på bilden.
Jonas är känslokall och ganska osmaklig men med sig har han en Jon Skolmen-polis. Jon Skolmen- polisen är vänlig och käck och lyckas balansera upp Jonas butterhet, gott så. Men ganska snart kommer poliserna mördaren på spåret och Jonas råkar skjuta ihjäl sin kollega. Han deppar ihop, han ljuger för sina kollegor, han kan inte sova. Det är ljust överallt, sakta blir hans sömnlöshet mer påtaglig, han känner inget, vill bara därifrån (Norskjävlar!). Gärningsmannen har dessutom sett honom skjuta sin kollega och Jonas tvingas därför sätta dit en lokal kille för brottet, för annars kommer han åka fast själv.
Mycket toner i blått, och en Keanu Reeves-affish |
Här är dom i en bergbana, det är ljust ute |
Lite senare regnar polischefen beröm över honom, över att han aldrig ger upp, över att han har en mästerlig instinkt. Men han reser sig bara upp och lämnar rummet, filmen är slut.
Visst, filmen är genomtänkt både visuellt (ljusstark, kalla toner) och tematiskt men för mig lyfte den ändå inte riktigt. Kan bero på att jag är trött på buttra, manliga svenska poliser? Hm, betygskalan har inget riktigt mittenbetyg, kändes som en bra idé för att jag skulle tvinga ur mig lite mer subjektivitet men nu känner jag att tre-betyg är ganska bra ibland ändå. I brist på det blir det ett kallt:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar