lördag 8 oktober 2016

#60 Autumn Sonata eller Höstsonaten

Höstsonaten, 1978. Manus och regi av Ingmar Bergman.

Ah, inget kan fucka upp en så totalt som sin familj, och i Höstsonaten är det inte långt mellan de verbala käftsmällarna. Dottern Eva(Liv Ullman) har bjudit in sin mamma Charlotte (Ingrid Bergman) till sitt hem i svenska landsbygden. Mamman är en framgångsrik musiker som jobbar främst i USA och har de senaste åren undvikit sina barn. Tanken är att det ska bli så trevligt men mamman får spel redan i början då det visar sig att Eva även bjudit med sin grovt sjuka syster. Charlotte tycker allt sånt är obehagligt men försöker ändå trivas i Evas lite bonniga hem... Så småningom försöker de hitta till varandra men då kärleken saknas så dras det förflutna fram.
Eva: Därför att du aldrig lyssnar, därför att du är en jävla eskapist. För att du är känslomässigt invalidiserad, för att du egentligen avskyr mig och Helena. Därför att du är hjälplöst instängd i dig själv, för att du alltid ställer dig själv i vägen. För att jag älskade dig. För att du tyckte att jag var äcklig, misslyckad och obegåvad. Och du lyckades skada mig för livet, precis så som du själv är skadad.
Sådär håller det på. Eva har mått jättedåligt av att ha en intensiv, ofta frånvarande mamma. Mamman har i sin tur försökt med olika instick fixa till dotterns hår, stil, tänder och pianospelande. Just pianospelandet använder mamman kanske omedvetet för att trycka ner dottern "Åh va kul att du spelat på prästgården, jag har just också haft några koncerter i Los Angeles, fullsatta..."

Lägg till bildtext
Filmen kan dock tänkas ha en lite gammaldags sensmoral kring kvinnor som satsar på karriären istället för familjen. Men man kan också tolka den som ytterligare en resa i allas vår ensamhet...





tisdag 4 oktober 2016

nittonåttitre




Välkommen till 1983! Året då videoskatten infördes och Apple släppte lisa, ah!

Without further ado, här är topplistan:

10: Trading places
(Regi: John Hughes)

Ah, denna har jag ju sett på VHS alldeles för många gånger, och med tysk titel växer den ju lite till!

9: Octopussy
(Regi: John Glen(som för övrigt regiserade 5 bondfilmer))

Louis Jordan är ju perfekt som skurk, och Roger Moore har alltid varit min favoritbond.

8: Pauline på stranden
(Regi: Eric Rohmer)



Strandraggare, carpe-diem snubbar och kymig tonårskärlek-vad mer kan man begära?

7: The King Of Comedy
(Regi: Martin Scorsese)

Underskattad tragisk berättelse om en mediakåt komiker.

6: Merry Christmas, mr Lawrence
(Regi: Nagisa Ôshima)

Kulturkrockar och maktspel i denna fantastiska pärla kring ett japanskt fångläger

5: Right stuff
(Regi: Philip Kaufman)

Machoastronauter och hyllningar till alla som vågade ut i rymden.

4: War games
(Regi: John Badham)


Alla unga spelares (mar)dröm och en IT-säkerhetsmässig härdsmälta...

3: Videodrome
(Regi: David Cronenberg)


Kroppsvätskor, kött och betamax i en vansinnig kombo

2: Star wars, return of the Jedi
(Regi: Richard Marquand)


Its a trap! Filmen har lite irriterande bumbibjörnar men också många härligheter.

1: Scarface
(Regi: Brian De Palma)


You wanna fuck with me? Okay. You wanna play rough? Okay. Say hello to my little friend!
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with the best!
All I have in this world is my balls and my word and I don't break them for no one.
You know what? Fuck you! How about that? 
 Lesson number two: Don't get high on your own supply.
Go ahead! I take your fucking bullets! You think you kill me with bullets? I take your fucking bullets! Go ahead!
I told you a long time ago, you fucking little monkey, not to *fuck me!*
Bubblare: Never say never again, Flashdance, A nos amours

Vad tycker resten? Får vi kanske se lite "Dead zone" eller "Risky business"?

Fiffi
Fripps filmrevyer
Movies noir
Filmitch
Bilder och ord
Jojjenito
Filmmedia
Absurd Cinema
Flmr

söndag 2 oktober 2016

#535 Merry Christmas Mr. Lawrence

Merry Christmas Mr. Lawrence, 1983. Regi av Nagisa Ôshima, manus av Nagisa Ôshima och Paul Mayersberg, baserad på en roman av Laurens van der Post.

1942, vi befinner oss på ett japanskt fångläger på Java. Det är varmt och matransonerna är små. John Lawrence(Tom Conti) är sambandsofficer med uppdrag att vara en slags kommunikatör mellan fångarna och fångvaktarna. Han har lärt sig japanska och försöker utöka sin förståelse för japanska kulturen. För de missförstår varandra konstant, och japanska fångchefen kan inte förstå hur de låtit sig tillfångatagits, ja - en riktig man begår ju Harakiri när det hettar till. Just kulturskillnaderna är en av filmens huvudteman och situationerna läggs fram på effektivt sätt, för britterna har sin "huvudchef"; Hicksley (Jack Thompson) som på brittiskt maner försöker utöva ett kontraproduktivt stiff-upper-lipp motstånd mot de förbryllade japanerna. Efter en stund kommer en ny fånge in; Cellier (David Bowie). Bowie gör här en av de bättre prestationerna jag sett honom i, Cellier känns som en riktig människa som försöker hitta sina sätt till motstånd men hamnar på kant med japanerna och med Lawrence.

Jobbiga lägen, nästan hela tiden
Takeshi Kitano i sin fösta roll
Sidenote: Varför är inga fångar skäggiga är min högst centrala invändning? de lever utsatt och en av fångarna drömmer sig bort till att kunna raka sig i sitt hem och titta på översta fotot = Ändå har alla bara hakar som nyplockade äpplen! /sidenote

Bortsätt från skäggfadäsen så är jag mycket nöjd, betyget får ses som mkt starkt:



lördag 1 oktober 2016

#337 A nos amours

À nos amours eller Länge leve kärleken, 1983. Regi av Maurice Pialat, manus av Arlette Langmann och Maurice Pialat.

Suzanne(Sandrine Bonnaire) är en tjej i 17-årsåldern som dejtar runt med en massa olika killar men känner sig ändå olycklig och vilsen- vilket kanske inte är en så jätteunik situation för någon i övre tonåren. Hennes familj verkar hårt fokuserad på att hon inte ska ha sex med någon vilket hon bearbetar genom en serie one-night-stands. Föräldrarna gormar, förhör och slår barskt igen dörrar framför hennes näsa. Men när pappan drar en dag (det verkar som att han flyttar hem till sin älskarinna) så får Suzannes mamma tokspel och Suz drar hemmifrån. Filmen är ju fransk och är ganska så nyavågen-inspirerad i det att den inte har någon riktig storyarc utan livet bara pågår (som det tenderar att göra), karaktärer bråkar och blir lite vänner igen. Nån börjar skriva en bok, men man hör inget mer om det mot filmens slut.

Nu var jag ganska förberedd på att filmen skulle sakna någon starkare struktur, men jag köper filmen ändå. Den har en fin realistisk ton kring sig och det är alltid lite givande att följa människornas kamp i vardagen (låter inte jättefestligt nu när jag skriver det...).
Pappa försöker förgäves få koll på dottern. 
Tja, fin och bra med en stor gnutta tonårsangst. Det blir en:

torsdag 29 september 2016

#63 Carnival of Souls

Carnival of Souls, 1962, regi av Herk Harvey, manus av John Clifford.

Det börjar med ett snajdigt billopp mellan några tjejer (a la Pink ladies från Grease) och några snubbar (a la T-byrds från Grease). Bilarna åker av och an och plötsligt krashar tjejernas bil rakt i en djup, grumlig flod. Räddningsoperationen går igång och efter ett par timmar kravlar sig en av tjejerna sig fram ur djupet. Hon är förvirrad men vid god hälsa. Men allt är inte som det ska, hon ser andar och vid vissa tillfällen blir hon som osynlig för omvärlden. hon känner också en obeskrivlig lockelse till ett övergivet nöjesfält, så hon åker dit och får där möte sina demoner...
Svenska affishen är mer syndig och rödhårig
Laura kommer upp från vattnet
En osalig ande...


Nöjesplatsen bjuder inte på någon frälsning...
Jag gillade att äntligen få se lite horror, och trots att premisserna är lite lökiga så blev jag ändå lagom skrajsen. Men skådespeleriet var ganska så kasst och man får av och an lite B-filmskänsla- men vad gör det när man har det så här bra? Dessutom är ju gamla, övergivna nöjesfält perfekta som filmlocation, och själva nöjesfältet var en suggestiv plats (och hade tidigare varit en resort för mormoner). Regisören Herk Harvey gjorde tråkigt nog ingen annan långfilm, men han gjorde sjusärdeles många informationsfilmer av typen "Why Study Industrial Arts?", "What About Juvenile Delinquency?" och "Exchanging Greetings and Introductions". Sedan gjorde han också kortfilmen med den suspekta titeln "To Touch a Child"... Det var tydligen teamet bakom alla infofilmer som gjorde denna film och många hade också biroller. Andarna och spökena i filmen känns tydligt inspirerade av tysk expressionism, kolla bara på Francis från Caligaris Kabinett från 1920(Robert Weine) och jämför med den osaliga anden från Carnival. 


Fint, spännande men liiiiite b-filmsvibbar. Ändå ett starkt:


tisdag 27 september 2016

#76 Brief Encounter

Brief Encounter, 1946, regi David Lean, manus av David Lean, Noël Coward, Anthony Havelock-Allan och Ronald Neame från pjäsen Still Life, av Noël Coward

Stora delar av filmen är en tillbakablick. Man ser en kvinna sitta framför sin putslustiga man och hon har ont i hjärtat. Hon har träffat någon fast man inte ska och hela hennes inre exploderar, och som brittisk medelklassdam ska man helst inte ha några känslor alls...De hade pratats vid, ett par gånger och plötsligt tänder det till på ett väldigt brittiskt nedtonat sätt. Långa blickar möts men de blir ständigt påkomna av bekanta. Förhållandet blir känslomässigt intensivt men det leder bara nästan till ett förhållande, nästan till sex, nästan till något mer allvarligt och nästan att hon hoppar framför ett tåg då allt skiter sig. Han tar sin familj till Afrika och hon är kvar med sina tankar...

Det börjar med att han hjälper henne med att få ut en sten i ögat

Och slutar med en kall sten i bröstet... Snyft
Jag gillade filmen storligen, den var nästan parodiskt återhållsam kring en sådan intensiv affär. Hade det varit en fransk film hade det varit tjogvis av immiga sexscener men här var det mest ångestfyllda blickar... Celia Johnson är fantastisk som Laura och många biroller var också inspirerade. Ett litet minus var den stora mängden voice-overs men slutbetyget blir ändå ett:



onsdag 21 september 2016

#70 The Last Temptation of Christ

The Last Temptation of Christ, 1988, regi av Martin Scorsese, manus av Paul Schrader, baserad på en novell av Nikos Kazantzakis.

Efter ett par veckor i San Francisco så är jag tillbaks i Criterionfällan igen. Denna gång med en berömd halvgud som gjort en hel del fantastiska klassiker som Maffiabröder, Casino, Raging bull och Mean streets- med mera. Sedan är Jesus också med, bara det. Filmen är baserad på en bok som är som ett femte evangelium och handlar om Jesus kamp mellan andligheten och kärlek/åtrå. Som oreligiös person så kan jag inte annat än att tycka att sådana motsatsförhållanden är onödiga, och rent av korkade. Om nu "gud" har fixat att man kan bli kär så är det ju lite synd om det sedan ska vara förbjudet. Sedan får man också följa Jesus tveksamhet kring sitt uppdrag, finns verkligen gud och måste han verkligen offra sig på korset. Jag är ju själv som sagt oreligiös, av anledningen att jag tycker inte det finns tillräckliga bevis på att någon av religionerna är sann. Men om jag är en skeptiker så är ju Jesus flera resor värre. Han tvekar trots att han:

  • Pratar med gud
  • pratar med ormar
  • får superkrafter 
    • Kan omvandla vin till vatten
    • Kan väcka folk från de döda
    • Kan bota blinda
    • Kan läsa framtiden
  • Får plötsliga stigmata
  • Kan läsa folks tankar
  • Pratar med änglar
  • med mera
Om jag fick en bråkdel av så många bevis på gud så skulle jag inte tveka ens en kvart.... 
Han kan också rita ganska exakta cirklar


Skål!
... En kul sak var dock att alla pratade new-york amerikanska vilket var lite ovanligt, annars brukar ju brittisk engelska vara språket som gäller i romariket-filmer. 

Jag vet inte, kanske man ska tycka att det här är mer intressant om man bara vore liiite mer kristen. Men fotot var fint och Harvey Keitel, Harry Dean Stanton och Willem Defoe var fina.