lördag 9 september 2017

#112: Play Time

Play Time, 1967, regi av Jacques Tati, manus av Jacques Lagrange & Jacques Tati, med några snuttar engelsk dialog av Art Buchwald.

En av de första cd-skivorna jag köpte var Blurs "Modern life is rubbish" ocj om Tati hade varit lite mer cockney så hade han ju kunnat använda det namnet istället för det (lite) missvisande Play time. För att ge intrycket av att vara en komedi så är det dystert, riktigt dystert. Denna gång har Hulot något slags möte i storstaden, han knackar på dörren och hamnar i ett väntrum. Snart är han vilse och rör sig framåt i olika kliniska miljöer där alla vet sin plats i ett Paris-konsumtionshelvete. Ingen ler, eller många ler falska leenden och Hulot observerar vilset hur staden rör sig och fungerar som en maskin som han inte vet sin plats i.

Bildresultat för Play Time tati
Kulturen är bara som papperskorga
Bildresultat för Play Time tati
Alla jobbar i  små händiga bås

Färgschemat är genomgående i skalan blå-grått och Hulot själv har bytt ut sin karakteristiska gula rock mot en mer "passande" variant. Miljöerna är rakt igenom fantastiska och något av det mest genomtänkta jag sett... Se bara samlingen av reseaffisher som är uppsatta runt om stan:

Bildresultat för Play Time tati

Hela världen är på väg att bli likformat betongskräp, där en materiel standard har helt ersatt gemenskapp och skratt... Egentligen liknar filmen nästan en gammal bortglömd genre, storstadssymfonin- där miljöerna och människorna liksom glider fram och tillbaka utan en egentlig handling. Efter en timmes dyster stads-bashing så får man plötsligt följa en restaurang som ska öppna. Precis innan de första gästerna kommer så läggs det sista spacklet på. Men servicen funkar inte, fisken blir för kryddad, de fjompiga blommorna ramlar ner och gästerna verkar supa för mycket. Och då händer det, vändningen som jag inte trodde på. Efter att Hulot har ner delar av en vägg så ramlar halva inredningen ner och några gäster börjar släppa loss. De börjar skratta, stoja och dansa och ställa till med kaos. 

Party i hörnan
Det händer tusen saker i varje bild och stämningen och färgerna kommer tillbaka. När nästa dag gryr har hela staden förvandlats till en cirkus och kanske människorna har en ny gryning...

Bilarna snurrar runt som en karusell
Totalt sätt tyckte jag nog den var lite för glåmig lite för länge, och kanske man kunde tagit bort en halvtimme mot mitten (världen filmvetare skulle aldrig förlåta mig) men känslan efteråt är fin, och herregud vilken snygg estetik rakt igenom. Denna skulle nog definitivt behöva ses på stor duk...




torsdag 7 september 2017

#111: Mon Oncle

Mon Oncle, 1958, regi av Jacques Tati, manus av Jacques Tati, med ett artistiskt samarbete med Jacques Lagrange och Jean L'Hôte

På svenska heter den "Min onkel" vilket ju är lite konstigt, "min morbror" tycker jag det skulle varit! Anyhow, här har vi Hulot igen och precis som i semestersabotören så är filmen nästan en stumfilm. Det sägs bara ett fåtal repliker men det kompenseras av en slags fransk chanson-jazz som ligger som ett behagligt täcke över filmen. Filmen börjar med en Hulot(Jacques Tati) som är lite förvirrad och traskar fram för att ta sig till sin syster. Han har blivit arbetslös och söker akrobat-jobb på olika kontor men det går sisådär. Systern som är hemmafru har rekordtidigt skaffat sig ett supertekniskt modernisthem där allt är elektroniskt och minimalistiskt.

Från hans gamla hus

Lägg till bildtext
Systern har en fiskfontän utanför huset som hon sätter på då fina gäster kommer. Inomhus är det kalt som i en obduktionssal och Hulot känner sig inte direkt hemma... Men han får jobb hos makens plaströrsfabrik där han inte riktigt fattar vad han ska göra. 

Hela temat är gammalt (fint, varma färger, spontant, glädjer) mot det nya (pengar, prestige, kyla, materialism) Efter typ 4 sekunder så är det ganska klart var vår Hulot står. Ett fattiga människor är lyckligare kan kanske vara sant - ibland (kanske oftare inte) men här problematiseras fattigdomen överhuvudtaget inte. Till och med det slitna får ett vackert nostalgiskt skimmer över sig...

Hulot lagar en mysig mur mellan det gamla och nya

Den moderna mötesplatsen med oergonomiska stolar.
Hans syster har en son som fäster sig till Hulot och de hittar på ett flertal äventyr. Men systern och hennes man funderar filmen igenom vad de ska göra med sin misfit-släkting som inte riktigt verkar fatta vad som är viktigt i världen. I slutet så lyckas till slut mannen i huset skicka iväg Hulot till "provinserna" och han försvinner från världen, och barnet utan att säga farväl. 

Det här låter ju inte som en komedi, men det är det (även om den har mörka sidor)! Filmen är överfull med olika visuella gags- främst kring modernisternas sociala regler och obekväma möbler. Hulot själv är en fin karaktär som liksom försöker ta sig fram och hålla sig undan bekymmer, men ändå hamnar i skottgluggen allt som oftast. 

Filmen vann både Oscar för bästa utländska film och Juryns stora pris i Cannes. 



onsdag 6 september 2017

1972

Bildresultat för 1972


1972 var ett ovanligt långt år då man la till två "skottsekunder", så det var inte konstigt att mycket bra film han fixas fram. Det är också ett år då 40 000 piloter runtom i världen strejkar under ett dygn i protest mot att inget görs för att stoppa flygplanskapningar (se där, något som blivit lite bättre!)

När min syster åt på en ganska lyxig krog i Annecy i Frankrike och klagade på att kötet inte var något bra så kom kocken ut och sa på dryg franska "Sometimes good, sometimes bad". Lite så är det med dagens lista, filmerna bra - motiveringarna får vara med någon annan gång. Filmläget, vad har vi?

Résultats des jurys filmfrommen:


10. Le charme discret de la bourgeoisie (Luis Bunuel)



9. Die bitteren Tränen der Petra von Kant (Rainer Werner Fassbinder)


















8. Five fingers of death (Chang Ho Cheng)












7. Cabaret  (Bob Fosse)















6. Lone wolf and cub, River Styx (Kenju Misumi)












4. Aguirre, der Zorn Gottes (Werner Herzog)
















5. Deliverance (John Boorman)















3. Nybyggarna (Jan Troell)
Bildresultat för nybyggarna 1972


2. Viskningar och ro (Ingmar Bergman)














1. The Godfather (Francis Ford Coppola)













Bubblare: Silent Running, Solyaris

Fågel, fisk eller mittemellan?- Resten av filmspanarna vet!:

Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Movies noir
Filmitch
flmr





måndag 4 september 2017

#109 The Scarlet Empress

The Scarlet Empress, 1934, regi av Josef von Sternberg, manus av Eleanor McGeary, "baserad" på Katarina den andres dagböcker - sammanställda av Manual Komroff.

Ja, det var ju inte lätt med de USA-ryska relationerna på 30-40talet. Först skulle man vara orolig, sedan skulle man se sig som bröder i kamp mot Hitler för att senare hamna i någon slags kommunistnoja. Här är vi ivarjefall i ryssarna-är-degenererade-puckon fasen, och redan i förtexterna etableras att ryssland var ett outvecklat land fullt av onda typer som man inte kan lita på. Hit luras stackars Princess Sophia Frederica (Marlene  Dietrich) för att gifta sig. Hon är så uppspelt! Kommer prinsen vara vacker och snäll? Kommer allt bli bra? Nej, det blev det inte, han var helgalen och bara vill leka med sina tennsoldater. Prinsens mamma är dessutom dominant och ovänlig...
Prinsen
Sophia som barn spelas av Marlene Dietrichs dotter
Alla pratar någon slags texas-amerikanska villket kändes ovant. Det har ju blivit någon slags standard att historiska draman ska pratas med brittisk engelska, vilket ju inte på något sett är mer genuint, men man är ju lite van vid det... i första två-tredjedelarna av filmen spelar Marlene sin Sophia som en slags blyg naiv prinsessa som aldrig verkar fatta vad som händer. Men hon klarar ju inte alls att spela någon fjortis utan allt bara blir ganska platt. 

Men berättelsen i sig, och i synnerhet scenografin funkar fin-fint. Alla väggar, tavlor och stolar är liksom vridna och mörka. Detta i kombination med ett slags sexuellt maktspel mellan Sophia och den slemme greven Alexei (John Lodge) skapar en speciell typ av degenererad miljö...
Grevens makt-sängkammarblick
Gah, kolla stolen, helt enorm!
Kungen tjuvtittar genon en ikon
När maktkampen mellan de två börjar nå sitt slut så blommar också sophia ut till Katarina den andre, en starkt drottning som tar för sig av både makten, sexet och guldet. 

Innan Marlene blommar ut mot slutet så är det svårt för skådespelarna att ta sig fram genom all symbolik, alla statyer och ikoner och alla närbilder på objekt. Och om man vill lära sig mer om ryska hovet får man nog söka sig till något annat än denna mörka sexfantasi...
Men estetiken och Marlenes tredje akt vänder det för mig, bilderna är på något sett både klassiska och moderna. Och det finns många fantastiska scener - som när Marlene rider upp för trappor med en armer ryska kosacker i följd eller när hon glassar med sin päls eller när...


söndag 27 augusti 2017

#107 Mona Lisa

Mona Lisa, 1986, regi av Neil Jordan, manus av Neil Jordan och David Leland.

Varför heter filmen Mona Lisa? Varför tror världen att Bob Hoskins kan skådespela? Varför har denna film inte åldrats med värdighet?

Många frågor som jag ska svara på... Men först en kort recap om vad som händer för er som inte vet. George kommer ut från finkan efter att ha suttit inne för att rädda sin "chef" som spelas av en passiv-aggresiv Michael Caine. Världen har förändrats, och George får jobb med att köra en lyxprostituerad till sina kunder. Hon söker efter sin barndomsvän och får till slut hon George att hjälpa till att hitta henne, samtidigt som han också söker återupprätta kontakt med sin dotter.

Hur ska det gå, vem bryr sig, inte jag. Inte så mycket ivarjefall, men manusluckorna är stora som globen och som sagt, Hoskins ser ju alltid ut som att han låtsas. Han ska vara all "down with the street" men känns inte trovärdig alls. I scener med Michael Caine blir han fullständigt ägd, och han sänker hela upplevelsen för mig. Cathy Tyson spelar Simone som är den bekymrade horan med ett hjärta av guld och det gör hon väl bra.
Lester Freamon är betydligt roligare i The Wire

George letar lite (insert "Male gaze"-reflektion)
Nej, det är inte helrisigt. Det finns en del fina diskussioner kring klass och konst men nja, inte heller dom är väl så spännande. Många gillar Mona Lisa men precis som tjejen på tavlan får jag inte riktigt fram ett leende...



tisdag 22 augusti 2017

#826 The new world

The new world, 2005. Manus och regi av Terrence Malick.

Pocahontas fanns ju på riktigt och föddes 1596 och ja, resten är ju lite omstritt men hon verkade inleda en relation med John Smith (namnet låter ju nästan som en pseudonym). Sedan blev hon tillfångatagen och kristen (säkert frivilligt)... Förhållandet med John tog slut och hon gifte sig med en annan man som förde henne till London där hon blev lite av en kuriositet, och fick bland annat träffa kungen.

Här berättas Pocahontasberättelsen med en spännande metod där tidiga händelser (Hon blir såld för en kopparkittel) är i förgrunden och senare händelser i  bakgrunden (britterna bränner indianbyn)
Jag har ju faktiskt aldrig orkat se Disney-versionen villket känns lite som ett helgerån. Men jag antar att denna skiljer sig ganska rejält från den, ivarjefall i den "extended version" som jag gav mig på. För när Mallick är i farten så får man förvänta sig glidande kameraåkningar och smootha voiceovers med poetiska ord som "Come, spirit, help us sing the story of our land. You are our mother. We, your field of corn. We rise from out of the soul of you.". Så här gäller det att glida ner med huvudet djupt ner i soffan och bara flyta med...

På minussidan:
Colin Farrel som John Smith, Han är verkligen obegripligt tråkig. Att en indianprinsessa skulle bli kär i honom när hon är omgiven av en massa skojiga typer är helt obegripligt. OK, han är väl ganska snygg men ändå. Trist typ
Poesin, Ibland är den ok, oftast inte. Mallick är alldeles för kär i sin rappakalja!

På plussidan
Q'orianka Kilcher som Pocahontas. Vilken talang och närvaro. En fantastisk prestation av den 14-15åriga tjejen.
Fotot är ju som vanligt vackert
Stämningen är ibland ganska så fin, lite magisk till och med
Indianerna generellt är bra sminkade, har bra kostym och rör sig trovärdigt. Tipp-topp
Hon räddar honom
Det börjar likna kärlek
Så upplevelsen är lite kluven, men lite mer positiv än negativ. Blu-ray bilden var ju dessutom fantastiskt skarp och fin vilket det fina fotot förtjänade...


måndag 21 augusti 2017

#899 Personal Shopper

Personal Shopper, 2016. Regi och manus av Olivier Assayas

Maureen(Kristin Stewart) har som jobb att få en divig stjärna att se modemedveten och snygg ut på olika red-carpet events. De har ingen direkt kontakt utan stjärnan förväntar sig att garderoben ska vara full med fabulösa kläder då hon kommer tillbaka från någon av sina resor. Maureen som är en av alla dessa osynliga grovjobbare i modecirkusen har helt tappat intresset för vad hon gör och verkar hata sig själv, sin stjärna och hela situationen mer och mer för varje Guccibralla hon hämtar och lämnar. Själv väntar Maureen på att hennes bror ska höra av sig. Brodern dog för nästan 3 månader sedan och hon tycker det börjar bli dags för honom att spöka lite. Allt är inte riktigt så knäppt som det verkar, Maureen har nämligen någon slags andlig "kontaktförmåga". Men nu händer inget och hon blir mer och mer uttråkad. Plötsligt börjar någon okänd att skicka flirtiga sms och hot av olika slag hänger i luften.

Lägg till bildtext

Lägg till bildtext
Vad som inte funkar i filmen är ganska lätt att peka ut, nämligen handlingen. Det är så många trådar som inte hänger ihop, nästan som att man har tagit scener från en långsam serie och klippt ner den till spelfilmslängd. Vad som funkar är lite svårare att definiera, nämligen stämningen. Det vilar liksom en livsleda och en sökande spänning över kalaset. Stewart är ganska fantastisk i huvudrollen trots (eller tack vare) att hon bara går runt och ser trumpen ut.