Odile(Anna K) är en naiv, lite korkad tjej(I Godards filmer har alltid tjejerna rejält lägre IQ än killarna) som jobbar som Au pair hos ett rikt par i utkanten av Paris. På en engelskakurs möter hon de två Hollywood-brottsfilmsknarkande snubbarna Franz(Sami Frey) och Arthur(Claude Brasseur). Snabbt lägger de tre fram en ambitiös plan att råna hennes snobbiga arbetsgivare.
Men allt är inte så rättframt, det blir både dans och diskussioner på caféer, kyssar på parkeringsplatser och trams i olika omfattning. Än en gång har vi en Godardfilm som är baserad på någon annans verk, vilket gör att vi klarar oss utan långa filosofiska inlägg som mest handlar om att han vill visa att han har läst jättemånga böcker- och det är ju bra.
Godard är här också rejäls betuttad med de olika filmiska kvalitetersna som han konstant uppmärksammar. Både med referenser till en massa amerikanska (B-)filmer men också med en hel del brott mot fjärde väggen, exempelvis frågar Odile några gånger kameran iställer för kompisarna kring vad som ska bli nästa steg (insert genusanalys). Det finns också lek med teknik (avlägsnande av bakgrundsljud under "en tyst minut" på kaféet) samt med en voiceover som försöker beskriva färgerna(filmen är svartvit) och antyder att det ska komma en "[Cinema] scope sequel".
I slutändan är detta Godard-light, vilket är bra för mig. Den har många bra idéer, tonvis med fransk-amerikansk charm och funkar bra att följa med i.
Fin kafédans |
Världsrekordförsök i att se klart Louvren |
Le crime |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar