lördag 14 oktober 2017

#127 Gertrud

Gertrud, 1964. Regi av Carl Theodor Dreyer, manus av Carl Theodor Dreyer baserad på föreställningen av samma namn av Hjalmar Söderberg.

Trots att Dreyer började med film som en yngling och ganska snabbt klippte ett gäng filmer och sedan fick en pangsuccé med Joan d'arc så fick han inte göra så många filmer. Gertrud var hans allra sista och Dreyer var runt 75 år i samband med filmandet av filmen. Mottagandet blev lite sisådär, här fanns ingen av nya vågens snabba klipp eller popkulturella extravaganser utan istället en ganska teatral historia ofta filmad rakt framifrån med något klippta huvuden på skådespelarna.

Kärleksfilmer brukar ju följa vissa mönster men denna kärleksfilm är mer centrerad kring kärleken i sig istället för en speciell relation i sig. Gertud lever i ett äktenskap som hon vill avsluta, hennes man är vänlig men hon kan inte vara tvåa i uppmärksamheten mellan hans jobb och henne. Utifrån deras uppbrott får man följa de tre andra kärlekarna i hennes liv och varför de inte kunnat ge henne den glädjen hon velat ha.

Den nya unga älskaren är spännande och en duktig musiker men han pollinerar runt på andra blommor och även om hon inte bryr sig så mycket om det så blir till slut klart för henne att hon bara är en förströelse.

Författaren hade hon en relation i ungdomen och han är helt knäkt över att hon läämnade honom, men för henne ska det vara fullständigt och då han läckte att hon hade påverkat hans karriär negativt så tappade hon konceptet...

Den sista, läraren. En vänlig man som hon har en nästan 30-årig platonisk relation med, man får lite intrycket över att hon inte låtit han komma för nära för att undvika att bli besviken.

Gertud, den äkta maken och symbolisk konst 

Den unga älskaren
Vissa tycker Gertrud är väl långsam, men för mig finns ingen död filmruta. Allt har sin plats och tystnaden är ibland mer bedövande än en massa dialog. Efter att ha sett tre Dreyerfilmer om religion i olika former så är det lite intressant att Gertrud inte tror på gud alls utan bara på kärleken, men kärleken verkar inte tro tillbaka...

Vacker, rörande och intelligent. 

lördag 7 oktober 2017

#126 Ordet

Ordet, 1955. Regi och manus av Carl Th. Dreyer, baserad på en pjäs av Kaj Munk

Bergmans filmer har precis som denna (och för all del även Dreyers Vredens Dag och Jeanne D'arc) teman av religiöst grubblande. Men då Bergmans karaktärers tvivel kommer från ett inre resonerande av karaktärerna så är det i samtliga Dreyers tre film en fråga kring även jordsligt liv eller död. Men här har vi inga häxprocesser utan 3 generationer Borgen-familj, med en patriark i toppen följt av hans tre söner, en sonhustru och två barnbarn. En av sönerna är ateist och en tror, bokstavligen, att han är Jesus återuppstånden. Att vara en uppstånden Jesus är tydligen lite deppigt då han går runt och surar som en trumpen emo, för ingen tror på honom riktigt. Den tredje sonen vill gifta sig men det är svårt då den tilltänkta tjejens familj tror på en annan variant av protestantism.

Bildresultat för ordet 1955
Ateist-sonen och hans vänliga hustru
Im back!
För att en sådan här tvåtimmars lång diskusion om frälsning, religion och grumpy old men ska funka. så krävs ju att manus och regi är på tipp-topp för att man inte ska somna som en säl framför tvn. Och 'Praise the Lord' - detta är starkt och vackert.  

Dreyer påpekar själv att “Temat pasar mig bra—trons triumf i vetenskapens och rationalismens tid. ” Dessutom sa han “att de bästa troende är barn och sinnesslöa då de inte kan tänka rationellt” och även om man kan argumentera vidare kring det - så sägs det väldigt fint och starkt här. Filmen vann dessutom guldpalmen i Venedig och då Dreyer dog så testementerade han sina festkläder till en förvånad Lars von Trier... 

Överlag så presenteras det övernaturliga i dagens filmer ofta som något ont (i skräckfilmer) eller som något fantasifullt i ett parallelt universum (Marvel, Star Wars med mera) Sällan ser man de övernaturliga så ursprungsnära kristendomen och tro som här. Visst är perspektivet lite gammaldags och visst kan en ateist som jag ha lite svårt att resonera i takt med Dreyer men precis som man kan njuta av vackra renässansmålningar med religiöst motiv såå kan jag också köpa detta. 



Extraklipp från the book of mormons som har vissa tematiska likheter med vad som händer i filmen... :





torsdag 5 oktober 2017

#125 Vredens dag

Vredens dag eller Day of wrath, 1943. Manus och regi av Carl Th. Dreyer.


Tidiga Dreyer verkar onekligen varit intresserad av häxprocesser, då både denna och Jeanne d'arc har misstänkta häxor som anklagas och straffas. Men i Vredens dag är inte alla anklagade oskyldiga offer. I starten anklagas starkars Merte för häxeri och erkänner att hon gått i maskopi med den onde (hon erkänner inte spontant utan man fick ta till diverse "enhanced interrogation techniques" som CIA brukar kalla det för). Trots hot om mer så avslöjar hon inte vem mer som var en riktig häxa, och som nu är död. Den kvinnans unga dotter-Anna är nämligen gift med prästen, och inte så lyckligt gift heller. Prästen verkar väl sjyst och så men hans mor som bor på prästgården är sträng och sur.

Sigrid Neiiendam Picture
Prästmor har denna min genom hela filmen

Plötsligt händer nått kul, prästens son kommer tillbaka till hemmet, och Anna blommar upp, äntligen en jämnårig. I det märker hon att hon har krafter, hon kan kalla på folk och de kommer till henne, så hon kallar på sonen och förför honom gång efter gång. Inte nog med det, hon verkar också kunna önska saker så det slår in, både bra och lite mer onda saker...

Fotot är inte lika exceptionell som i Jeanne d'arc men det finns vissa scener med extremt snygga kompositioner.
Männen dömer

Det är hon!

Dreyer hade tidigare haft ett ganska långt avbrott från filmvärlden och för att få budget till denna film gjorde han en informationsfilm om ogifta mödrar (han var själv barn till en ogift mor) och då den kom i tid och under budget så fick han medlen att jobba med Vredens dag. För övrigt gjorde bara 4 ljudfilmer och om resten är av denna kvalitet så har jag mycket att se framemot. Tempot är högt och det vilar ett rättframt mörker över hela anrättningen.





onsdag 4 oktober 2017

#120 How to get ahead in advertising


How to Get Ahead in Advertising, 1989. Manus och regi av Bruce Robinson

Denis Dimbleby Bagley (Richard E. Grant) är en supercynisk reklamkille. Allt bara handlar om att sälja en massa skit som ingen behöver. Han gillar det också, riktigt gottar sig i att sälja en massa strunt till människor som borde veta bättre. Och nu har han fått ett uppdrag av en antifinn-kräm och försöker klämma fram en bra idé och då pyser det ut, han ska sluta med sitt ynkliga jobb och göra något meningsfullt istället. Men plötsligt växer en jättefinne ut på hans axel och den finnen vill ha tillbaka gamla Denis, och utifrån det växer en ganska episk konflikt fram mellan en cynisk finne och en man som vill bli något bättre. Visst, filmen är lite preachy gällande vårt konsumtionssamhälle och alla som tjänar på det men preach along säger jag när det är så här skojigt och skruvat.

Lite livskris

Finnen tar över
Richard E Grant är ju helt fantastisk och allt från effekter till foto är snyggt. Den växande finnen är både rolig och lite Cronenberg-läskig. Överlag skoj och bra!


söndag 1 oktober 2017

#121 Billy Liar

Billy Liar, 1963. Regi av John Schlesinger, manus av Keith Waterhouse och Willis Hall baserat på romanen med samma namn av Keith Waterhouse.

John Schlesinger har ju onekligen ett stark resume med Maratonmannen, Yanks, Sunday bloody sunday och Pacific Heights. Billy liar är hans andra film och blev en gigantisk succe i både England och till viss del även i Sverige under titeln Lögnhalsen. Filmen centreras kring Billy (Surprise!) som lever i en liten och sliten brittisk småstad. Men han har sin fantasivärld som han ofta glider in i, där är han en general eller kung och åtnjuter omvärldens respekt. Hans fantasier är dock ganska så vaniljiga, det är liksom inga drömmar om att ha superkrafter, bli en sköldpadda eller resa till rymden. Detta gör att fantasimomenten som ska vara roliga inte riktigt är det, utan det är typ mamma som skriker på honom och då drömmer han att skjuta ner henne (fast på något putslustigt sätt). Han ljuger också i alla sina relationer, han är exempelvis förlovad med två tjejer samtidigt och han har stulit pengar från sitt jobb. Denna "sköna" kille ljuger dessutom rumpan av sig för att få en av hans förlovade att ligga med honom...

Krigshjälte i fantasin
Bildresultat
The male gaze på affishen

Obehaglig typ i verkligheten
Mot slutet händer det något som nästan gör att filmen kommer upp ett snäpp. Han träffar en tjej som verkar gilla honom och vill ta med honom till London för att söka nytt jobb och nytt liv. Men han stannar hemma till tonerna från sin fantasivärld. Detta var ju riktigt trist, speciellt då filmen själv verkar tycka att den är supercharmig och spännande. Away you go, Billy!



Extra--- I början säger Billy "looooose yourself in the London" vilket jag ju kände igen från Saint Etiennes 90-tals hit, You're In A Bad Way

onsdag 27 september 2017

#123 Grey gardens

Grey Gardens, 1976. Regi av Ellen Hovde, Albert Maysles, David Maysles och Muffie(fint namn!) Meyer.

1974 kontaktade Lee Redzivik Maysles-bröderna kring ett dokumentärprojekt hon ville finansiera. Den skulle handla om henne och hennes mer berömda syster (Jackie Onassis Kennedy) barndom som till viss del utspelade sig hos Bouvier-familjen. Så under arbetet märker filmgänget var den bästa historien finns, nämligen relationen mellan dotter och mor i Bouvierfamiljen. De lämnar raskt Onassis-projektet och börjar på denna film istället. Kvinnorna bor i ett hus tillsammans med sina minnen, tonvis med katter, smuts och ett gäng grävlingar som bor på vinden och matas dagligen. Relationen mellan de båda är en berg-och-dalabana, det finns från dottern en bitterhet över att det var här hon hamnade. Hon skyller sina livs misslyckande på att hennes mamma alltid har dragit henne tillbaka till hemmet. Samtidigt verkar mamman och hemmet ha en intressant dragningskraft på henne, så hennes exil från världen verkar också vara lite frivillig.

Edie spatserar runt medan mamma ligger i sängen och sjunger. 

Hemmet är risigt, riktigt risigt. Det är hål i väggarna och smutsen är påtaglig på alla ytor. Filmteamet började sätta på sig lopp-halsband runt sina vader för att inte få för många kliande bett.

Mor och dotter lever på många sätt i det förflutna då dotterna var någon slags Jet-setmodell och mamman sjöng. Och de tävlar mer varandra i att showa för att få mest uppmärksamhet av dokumentärteamen



Båda har varit med varandra så länge att de liksom glömt bort hur man "ska" bete sig, och det är både befriande, roligt och lite sorgligt att de deras resonemang kring allt från stjärntecken, katter och sångtalanger. 

'Little Edie': Mother, you don't have enough clothes on.
'Big Edie' : Well, I'm going to get naked in just a minute, so you better watch out.
'Little Edie' : That's what I'm afraid of.
'Big Edie' : Yeah, for what, now why? I haven't got any warts on me.
'Little Edie' : But the movie, the movie!
'Big Edie' : I haven't got any warts on me!
'Little Edie' : That isn't the point, mother darling.
'Little Edie' : ...It's very difficult to keep the line between the past and the present... Do you know what I mean...?
'Little Edie' : "The Libra husband is not an easy man to please. The monotony of domesticity is not to his liking, but he is a passionate man, and a respecter of tradition."
Kort efter dokumentären kom ut så dog 'Big Edie' och 'Little Edie' blev snabbt något av en kultfigur, och hon satte upp en sångföreställning i New york. En TV-version gjordes också 2009 med Jessica Lange och Drew Berrymore.


#122 Salesman

Salesman, 1969. Regi av Albert Maysles, David Maysles och Charlotte Zwerin.

Jag jobbade själv som telefonförsäljare/insamlare på cancerhjälpen i början på 90-talet och sedan som opinionsundersökare på SKOP. Speciellt på SKOP var det hårda bud, fick man tre "kunder" som inte ville svara på sina intervjufrågor fick man helt enkelt gå hem, utan lön. Detta ledde följaktligen till att folk ibland hittade på vilket parti som de icke-svarande röstade på på, så det var nästan surrealistiskt då man kunde se tidningsrubriker att vänstern hade gått upp då man visste att det var Nicke och den svartklädde som ett par dagar innan satt V på ett antal icke-samarbetsvilliga medborgare...

I Salesman, som för övrigt var en av Quentin Tarrantinos 10 utvalda favoriter då han var gäst på Stockholms filmfestival, så säljer man biblar. Filmen följer ett dörr-till-dörrförsäljare som säljer lite lyxigare biblar till katoliker man lyckats få tag på via lokala kyrkan. Och bibeln är trots allt bara en vara och säljarna är bara säljare som använder alla tricksen i boken för att få motvilliga kunder att köpa vad dom inte har råd med.

You can buy this on credit!
Och här är det precis som på min tid, alla är sin egen lyckas smed, inga ursäkter gäller, och om kunden inte har råd så kan man alltid köra en avbetalningsplan. Värst i säljgänget går det för Paul, The badger som hamnar i riktig röta. Då de flesta säljer 4-5 biblar om dagen så får Paul som mest ett köp om dagen. Desperationen ökar vilket innebär att hans inre ångest blir allt mer tydlig för kunderna. Han fortsätter att pressa på kunder långt efter att tåget har gått. Till slut börjar andra i säljgänget undvika honom för att inte smittas av negativiteten han sprider runt sig.

Please, buy a bible
The Badger var en huvudinspiration till Gil-figuren i Simpsons
Filmen är både gripande och en bra allegori av ett USA som ett land där religion och kapitalism bara är olika sidor av samma mynt... Gripande, intressant och något obehaglig.